Тема 1: Організм людини як біологічна система
Тема урока: ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
Основні поняття й ключові терміни: ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ. Клітина. Тканина.
Органи. Фізіологічні системи. Регуляція функцій людини.
Мета: Ознайомлення з поняттями організм як відкрита біологічна система, рівні організації.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний.
Пригадайте! Що таке організм? Назвіть рівні організації тваринного організму.
2. Опонувати конспект уроку:
ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ - це цілісна відкрита біологічна система, якій властиві рівневість, саморегуляція, самовідтворення та самооновлення.
Які рівні організації властиві організму людини?
Упорядкованість як найзагальніша властивість живого має особливості,
притаманні кожному з рівнів організації організму людини.
1.Молекулярний рівень організації. Складниками цього рівня є хімічні елементи
та речовини, що беруть участь у біофізичних процесах й біохімічних реакціях.
1.Клітинний рівень організації. Основними частинами клітин людини, як і в
рослин, тварин та грибів, є поверхневий апарат, цитоплазма і ядро.
2.Тканинний рівень організації формують клітини, які поєднуються в групи для
виконання певних життєвих функцій.
3.Органний рівень організації визначається упорядкованістю будови й функцій
органів.
4.Системний рівень організації формують спеціалізовані фізіологічні системи
організму. Фізіологічна система - сукупність органів, анатомічно поєднаних між
собою для здійснення фізіологічної функції. В організмі людини виділяють
опорно-рухову, кровоносну, дихальну, травну, покривну, сечовидільну, статеву,
ендокринну, нервову, сенсорні системи. Органи різних фізіологічних систем
тимчасово поєднуються у функціональні системи для забезпечення цілісного
існування організму.
ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ - упорядкована
рівнева біологічна система, в якій виокремлюють молекулярний, клітинний,
тканинний, органний та системний рівні організації.
Завдання 1. Розгляньте ілюстрацію назвіть складові частини організму.
Як досягається цілісність організму людини?
Процеси, що відбуваються на всіх рівнях організації людини, завжди
узгоджені між собою. Така узгодженість і координація відбуваються за рахунок
процесів регуляції функцій організму людини.
Регуляція функцій людини - сукупність процесів, що
забезпечують узгоджену й скоординовану відповідь організму на зміни умов
внутрішнього й зовнішнього середовища. Виникають ці процеси на рівні клітин,
які породжують сигнали. Так нейрони формують електричні сигнали, клітини залоз
продукують речовини, що є хімічними сигналами. Передаються ці сигнали по всьому
організму нервовими шляхами або рідинами внутрішнього середовища (кров’ю,
тканинною рідиною та лімфою). В організмі людини функціонують механізми
нервової, гуморальної та імунної регуляції.
1.Нервова регуляція - це регуляція функцій організму нервовими імпульсами, що
передаються нервовими шляхами й чинять спрямований короткочасний вплив.
2.Гуморальна регуляція - це регуляція за допомогою хімічних сполук, що
переносяться в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення
тривалого й загального впливу на клітини, тканини й органи.
3.Імунна регуляція - це регуляція за допомогою хімічних сполук і клітин, що
переносяться в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення
захисного впливу на клітини, тканини й органи.
Ці механізми регуляції функцій між собою тісно взаємопов’язані. Наприклад, на діяльність нервової системи впливають такі гуморальні чинники, як гормони (наприклад, адреналін), а захист клітин нервової системи забезпечують речовини й клітини імунної системи.
Отже, цілісність і життєдіяльність організму людини на різних рівнях його організації забезпечуються взаємодіючими механізмами нервової, гуморальної та імунної регуляції функцій організму.\
3. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Записати до зошита рівні організації організму людини, види регуляції фізіологічних функцій.
4.Домашне завдання: Параграф 1 підручника Н.Ю. Матяш.
Тема урока: Різноманітність клітин організму людини.
Цілі урока: 1. Познайомитися з будовою клітин людського організму.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
1.Сприймання та засвоювання нового матеріалу. Проглянути відео матеріал.
1.Тіло дорослої людини складається з близько 1014 клітин. Науковці
об’єднали їх у близько 200 типів. Кожному з цих типів клітин властиве виконання
певної специфічної функції.
2.Форма та розміри клітини залежать від її функцій. Так, м’язові клітини
веретеноподібні або видовжені, що забезпечує скоротливу функцію, а нервові
мають відростки для проведення нервових імпульсів.
Клітини різних розмірів: а —
яйцеклітина (Ø120-150 мкм); б — сперматозоїд (завдовжки до 70 мкм); в — клітина
кісткового мозку (Ø100 мкм); г — червоні кров’яні клітини (Ø7,5 мкм); ґ —
кров’яні пластинки (≈3 мкм)
3.Розмір більшості клітин коливається в межах 3-10 мкм.
4.Основними компонентами клітини людини, як і тваринної клітини, є:
клітинна оболонка, цитоплазма і ядро.
Висновок :За формою в організмі людини виділяють близько 200 різних типів клітин: кулясті яйцеклітини, видовжені міоцити, дископодібні еритроцити, зірчасті нейрони, плоскі епітеліоцити та ін. Отже, причиною різноманітності клітин в багатоклітинному організмі є їхня спеціалізація на виконанні певних функцій.
3. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
1.Записати до зошита перелік видів клітин організму.
2. Визначити види намальованих клітин.
Відповідь: 1 - нейрон; 2 - епітеліальні клітини - епітеліоцити; 3 - міоцити; 4 - м'язове волокно; 5 - лейкоцит; 6 - еритроцит; 7 - кісткова клітина - остеоцит; 8 - чоловіча статева клітина - сперматозоон2. Опонувати конспект уроку: тканини організму людини.
Епітеліальна тканина (епітелій) покриває всю зовнішню поверхню
тіла людини, вистилає слизові оболонки порожнистих внутрішніх органів (шлунок,
кишечник, сечовивідні шляхи, плевру, перикард, очеревину) і входить до складу
залоз внутрішньої секреції. Виділяють покривний (поверхневий) і секреторний
(залозистий) епітелій. Епітеліальна тканина бере участь в :
1.обміні речовин між організмом і
зовнішнім середовищем,
2.виконує захисну функцію (епітелій
шкіри),
3.функції секреції, всмоктування
(епітелій кишечника),
4.виділення (епітелій нирок),
5.газообміну (епітелій легенів),
має велику регенеративну здатність.
Сполучну тканину поділяють на: власне сполучну,
хрящову, кісткову та жирову. Виконує вона кілька функцій:
- 1) трофічну, оскільки бере
участь у перенесенні поживних речовин з крові до інших тканин і навпаки;
- 2) захисну, завдяки діяльності
фагоцитів і виробленні імунних тіл;
- 3) пластичну, що виражається в
активній участі в процесах регенерації, гоєння ран;
- 4) механічну, оскільки утворює
строму багатьох органів і формує скелет;
- 5) сполучна тканина з
особливими властивостями (ретикулярна) бере участь у кровотворенні.
Сполучна тканина складається з клітин, міжклітинної речовини і сполучнотканинних волокон.
З неї складаються кістки, хрящі, сухожилля, зв’язки, кров, жир.
Вона є в усіх органах (пухка
сполучна тканина) у вигляді так званої строми (каркаса) органів.
М’язова тканина здатна до скорочення, її клітини мають видовжену форму. -Утворює скелетні м’язи, серцевий м’яз,
-входить
до складу деяких внутрішніх органів (шлунка, кишечника, кровоносних судин
тощо).
-Основними її функціями є рухова та
захисна.
Вона буває: гладенька, посмугована
скелетна, посмугована серцева.
М’язова тканина розвивається з
мезодерми.
Нервова тканина здатна утворювати та проводити нервові імпульси.
-Складається з нейронів та допоміжних клітин нейроглії.
-Основними функціями нервової тканини є забезпечення зв’язку організму із зовнішнім середовищем та об’єднання органів і систем у цілісний організм.
-За походженням
нервова тканина — похідна ектодерми.
Нейрон — нервова клітина з відростками, структурна і функціональна одиниця нервової системи. У нейроні виділяють тіло і відростки.
Є два види відростків нейронів:
- аксон — довгий відросток
нейрона, який проводить нервовий імпульс від тіла нервової клітини до
інших нейронів або робочих органів. У клітині він буває завжди один,
закінчується розгалуженнями (нервовими закінченнями) — терміналіями на
іншому нейроні або структурі робочого органа. Довжина аксона досягає 1-1,5
м. Один аксон може контактувати з 5 тис. клітин;
- дендрити — короткі відростки
нейрона, що сильно галузяться, проводять нервовий імпульс до тіла клітин.
Мають бокові вирости, які збільшують їх поверхню і є місцями контактів з
іншими нейронами. У нейрона буває один або декілька дендритів. Довжина
дендрита може сягати 300 мкм.
Нейроглія забезпечує функціонування нейронів. Здійснює опорну, трофічну, секреторну і захисну функції.
Представлена
клітинами різної форми, які супроводжують нейрони. Відростки клітин нейроглії
переплітаються між собою і утворюють густу сітку, яка заповнює простір між
нейронами та капілярами. Розмір цих клітин у 3- 4 рази менший, ніж нервових, а
кількість — у 10 разів більша. Вони складають 40 % об’єму мозку. З віком
кількість нейронів зменшується, а нейрогліальних клітин — збільшується.
Клітини, а відповідно, і тканини організму людини дуже різноманітні. Це пов’язано з тим, що вони виконують різні функції. Для найкращого виконання певної функції клітини і тканини повинні мати спеціалізовану будову. Основними типами тканин людини є епітеліальна, нервова, м’язова і тканини внутрішнього середовища.
Перевірте свої знання
1. Чому клітини організму людини відрізняються між собою?
2. Які основні типи тканин виділяють у людини?
3. Які особливості будови має епітеліальна тканина?
4. Які функції виконує нервова тканина?
5. Назвіть основні різновиди м’язової тканини.
6. Виберіть один тип тканини й на її прикладі поясніть, як особливості будови допомагають їй виконувати свої функції.
7. Складіть класифікацію тканин людини у вигляді схеми.
Тема урока : Органи та фізіологічні системи організму людини
Цілі: навчитися розпізнавати органи та системи органів
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
1.Сприймання та засвоювання нового матеріалу. Проглянути відео матеріал.
Які системи органів характерні для тварин? Які функції вони виконують?
Органи людини. Організм людини складається з органів, серед яких
виокремлюють зовнішні та внутрішні.
- до зовнішніх органів належать шкіра, вушні раковини, очі, ніс тощо, а до
внутрішніх — мозок, серце, легені, печінка, судини тощо.
- до внутрішніх органів містяться в
порожнинах тіла: грудній (серце, легені тощо), черевній (печінка, шлунок, нирки
тощо). Грудна та черевна порожнини розділені діафрагмою.
Фізіологічні системи. Для виконання певних функцій органи об’єднані в системи органів: травну дихальну, серцево-судинну, видільну, опорно-рухову, нервову, сенсорні, ендокринну, імунну, репродуктивну. Їх ще називають фізіологічними системами.
1.Травна система забезпечує травлення — фізіологічний процес механічної, хімічної та біологічної обробки їжі.
2.Система органів дихання забезпечує надходження з атмосферного повітря в
організм кисню, необхідного для процесів життєдіяльності, й виведення з
організму газоподібних кінцевих продуктів обміну, головним чином вуглекислого
газу та води.
3.Серцево-судинна система об’єднує дві системи — кровоносну й лімфатичну,
кожна з яких утворена відповідними органами .
4.Видільна система виконує функцію видалення з організму кінцевих продуктів
життєдіяльності (сечовини, аміаку тощо) із сечею. До цієї системи належать
нирки, сечоводи, сечовий міхур і сечівник.
5.Опорно-рухова система утворена кістками, їх з’єднаннями та м’язами. 6.Нервова
система об’єднує і пов’язує всі клітини й органи в єдине ціле, змінює і регулює
їхню діяльність, здійснює зв’язок організму з навколишнім середовищем.
7.Сенсорні системи — особливі фізіологічні структури, які сприймають, аналізують
і переробляють інформацію про зміни навколишнього середовища та внутрішнього
стану організму. Вони забезпечують зв’язок організму з довкіллям. Розрізняють
зорову, слухову, смакову, дотикову та нюхову сенсорні системи.
8. Ендокринної системи належать залози внутрішньої секреції (гіпофіз,
вилочкова залоза, щитоподібна залоза тощо). Кожна з них виробляє та виділяє в
кров особливі хімічні речовини, що беруть участь у регуляції функцій усіх
клітин і тканин організму.
9.Імунна система забезпечує захист від генетично чужорідних організмів (бактерій, вірусів, грибів тощо), продуктів їхньої життєдіяльності, різноманітних білків, клітин, у тому числі й змінених власних. Вона представлена центральними та периферичними органами .
10.Репродуктивна, або статева, система виконує функції розмноження.
Розрізняють жіночу і чоловічу репродуктивні системи. Вони утворені статевими
органами, до яких належать: статеві залози, де формуються статеві клітини;
статеві шляхи, якими рухаються ці клітини; зовнішні статеві органи, що
забезпечують статевий акт.
Усі фізіологічні системи організму людини, взаємодіючи, утворюють цілісну біологічну систему — організм.
Висновок:
СИСТЕМА ОРГАНІВ — сукупність органів людини, що пов’язані анатомічно, функціонально й топографічно, та становлять єдину узгоджено працюючу структуру.
3. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі
Перевірте свої знання
1. Що таке орган? Які органи людини належать до зовнішніх, а які — до внутрішніх?
2. Назвіть органи, які входять до складу цих систем.
3. Порівняйте: а) кровоносні та лімфатичні судини; б) лімфатичну та імунну системи організму людини; в) нервову та ендокринну системи людини та ссавців.
4. Яким прикладом можна довести, що організм людини — не просто сукупність органів, а цілісна система?
4.ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНЯ: Записати до зошита визначення орган, система органів, перелік фізіологічних систем організма людини.
Тема урока: Значення знань про людину для збереження здоров’я
Очікувані результати:
1.
Визначити спрямованість сучасних біологічних
досліджень організму людини;
2.
Створіть пам’ятку, щодо збереження здоров’я;
Основні поняття й ключові терміни: БІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ. Здоров'я. Хвороба.
Яка спрямованість сучасних біологічних досліджень організму людини?
Основними напрямами сучасних біологічних досліджень організму людини є
такі:
1) дослідження процесів життєдіяльності з метою створення біотехнологій
(наприклад, для лікування безпліддя, нанотехнологічного отримання й доставки
ліків, отримання тканин та органів для трансплантації);
2) вивчення спадковості й мінливості з метою розробки методів діагностики,
лікування спадкових хвороб людини;
3) вивчення закономірностей старіння
для подовження тривалості життя;
4) дослідження механізмів діяльності мозку (наприклад, для створення
біокібернетичних систем сприйняття й збереження інформації);
5) вивчення впливу на організм людини космосу (наприклад, для створення
нових метеріалів, що захищають від дії космічних чинників);
6) дослідження організму з метою
конструювання нових технічних систем (наприклад, для створення
роботів-андроїдів, нанотранзисторів, що слідкують за здоров’ям людини, систем
штучного інтелекту).
Отже, біологічні дослідження організму
людини надзвичайно різноманітні, але визначальною є спрямованість на вивчення
будови, фізіологічних функцій і поведінки з метою збереження здоров'я та
подовження тривалості життя.
Яке значення мають знання про людину для збереження її здоров'я?
Здоров’я людини - це стан фізичного, психічного та соціального
благополуччя, який зумовлює високу працездатність та соціальну активність
людини.
Основні рекомендації щодо збереження здоров'я людини |
Пізнайте свій організм |
Живіть у злагоді з природою |
Будьте добрими і милосердними |
Зміцнюйте впевненість, що ви здорові |
Бажайте здоров'я всім, хто вас оточує |
Загартовуйтесь |
Правильно харчуйтесь |
Давайте організму навантаження |
Обмежте вживання «штучних» ліків |
Найдіть у собі віру |
Домашне завдання: прочитати параграф 4, виконати завдання на зіставлення:
Зіставте науки, що вивчають організм людини, та їхні визначення. Якщо ви
дасте правильні відповіді, то отримаєте прізвище видатного науковця - одного із
основоположників космічної біології.
1 Цитологія |
В Наука про зародковий розвиток людини |
2 Гістологія |
Е Наука про процеси життєдіяльності організму людини |
3 Анатомія |
И1 Наука про будову та функції тканин |
4 Фізіологія |
И2 Наука про взаємозв'язки організмів між собою та з довкіллям |
5 Ембріологія |
Й Наука, що вивчає мозок людини |
6 Генетика |
Ж Наука про будову організму, його органів та систем |
7 Антропологія |
К Наука про здоров'я людини |
8 Валеологія |
С Наука про закономірності спадковості й мінливості |
9 Екологія |
Ч Наука про будову та функції клітин |
10 Нейробіологія |
Ь Наука про походження людини |
Перевірте свої знання
I рівень. Оберіть правильні/ відповідь
1. Організм людини є біологічною системою тому, що
а) складається з органів і їх систем
б) має клітинну будову
в) його компоненти взаємопов’язані між собою в єдине ціле
г) є складовою живої природи
2. Наука, яка вивчає основні процеси життєдіяльності організму людини, що відбуваються в її органах, тканинах і клітинах називається
а) біологією в) фізіологією
б) анатомією г) гігієною
3. Внутрішній вміст клітини заповнений
а) цитоплазмою
б) органелами клітини
в) ядром
г) мітохондріями
II рівень. Оберіть одну або кільки правильних відповідей
1. Епітеліальна тканина вистилає в організмі людини
а) ротову порожнину, серце, м’язи
б) травні залози, легені, шкіру
в) нирки, легені, кишечник
г) носову порожнину, головний мозок, ендокринні залози
2. Різновидами сполучної тканини є
а) кісткова, кров, м’язова
б) хрящова, поперечно-посмугована, пухка волокниста
в) щільна волокниста, кров, жирова
г) жирова, хрящова, епітеліальна
4.ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНЯ: Пройти тести та підготуватися до підсумкової роботи.
Тема 2: Опора і рух.
Тема урока: Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.
Очікувані результати:
1. Визначити
значення опорно-рухової системи;
2. Вивчити будову скелета людини;
3. Виконати тести з теми;
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
1.Сприймання та засвоювання нового
матеріалу. Проглянути відео матеріал.
2. Опонувати конспект уроку.
Значення, функції опорно-рухової
системи.
-підтримання форми тіла,
-забезпечення його опори,
-захист внутрішніх органів ,
-рух.
Кістки і хрящі в будові опорно-рухової
системи. Кістки, хрящі, сухожилля і зв’язки утворені різними типами сполучної
тканини, а м’язи — м’язовою тканиною
Кісткова тканина. Кісткова
тканина, як і будь-яка інша, складається з двох головних компонентів — клітин і
міжклітинної речовини. Твердість і пружність кісткової тканини зумовлені саме
особливостями її міжклітинної речовини. Клітини цієї тканини остеоцити.
Хрящова тканина менш тверда,
проте пружніша за кісткову. Клітини хрящової тканини — хондроцити — теж
продукують колаген. Твердість і пружність хряща залежать від його розміщення в
скелеті.
3. Осмислення об‘єктивних зв’язків та
взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
1.Клітиною сполучної тканини є
Анейрон.
Бгаметоцит.
Вхондроцит.
Гміоцит
2. У якій органелі м’язової клітини зберігаються йони Кальцію?
Амітохондрії
Бендоплазматичній сітці
Врибосомі
Гтравній
4.ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНЯ:
Прочитати параграф 28 підручника Н. Ю. Матяш,записати функції
опорно-рухової системи, види тканин які складають опорно-рухову систему людини;
5.Домашне завдання: Прочитати параграф 29 підручника.
Тема урока: ТИПИ КІСТОК СКЕЛЕТА ЛЮДИНИ ТА
ОСОБЛИВОСТІ ЇХНЬОГО СПОЛУЧЕННЯ
Очікувані результати:
1. Вичити види з’єднання кісток;
2. Визначити значення різних типів з’єднання кісток;
3. Виконати тести з теми;
Тип урока: Вивчення нового матеріалу;
Ключові терміни і поняття: трубчасті, губчасті, плоскі та
змішані кістки, окістя, суглоб.
1.Сприймання та засвоювання нового матеріалу.
Проглянути відео матеріал.
2. Опонувати конспект уроку
Групи кісткок скелета людини:
· трубчасті
(довгі і короткі),
· губчасті
(довгі та короткі),
· плоскі
та змішані.
Трубчасті кістки
1.Трубчасті довгі кістки складають основу кінцівок і виконують функцію
важелів, які приводяться в рух м’язами. Довгі трубчасті кістки складаються з
головок і тіла, усередині якого є порожнина, заповнена жовтим кістковим
мозком;
2.Головки трубчастих кісток (стегнової, плечової тощо) вкриті компактною
речовиною, під якою розташована губчаста речовина. Губчасті, плоскі та змішані
кістки такої порожнини не мають.
3.Ззовні кістка, за винятком суглобових поверхонь, укрита оболонкою -
окістям. Окістя забезпечує живлення кісток.
Губчасті кістки
Губчасті кістки складаються переважно з губчастої кісткової тканини,
вкритої тонким шаром компактної речовини(ребра, грудина) та короткі (кістки
зап’ястка та передплесна)
Змішані кістки
Змішані кістки складаються із частин, які мають різну форму, будову і
походження( хребці).
Як ростуть кістки?
- в довжину кістки ростуть за рахунок поділу клітин хрящової тканини,.
-у товщину кістки ростуть завдяки розмноженню клітин внутрішнього
шару окістя.
Як кістки з’єднані між собою?
1. Швами( кістки черепа)
2. Суглоб(колінний)
За будовою розрізняють прості й складні
суглоби.
Будова суглоба:
1 - головка суглоба;
2 - суглобова западина;
3 - суглобова сумка;
4 - суглобова порожнина;
Суглобові поверхні кісток вкриті гладеньким суглобовим хрящем, який зменшує
тертя кісток
3.УЗАГАЛЬНИМО ЗНАННЯ
• Кістки можуть бути сполучені за допомогою хрящів, швів чи зрощені
безперервно, а тому не здатні до переміщення одна відносно одної або ж ці рухи
значно обмежені. Натомість суглоби забезпечують ті чи інші рухи з’єднаних
кісток у певних площинах.
4.Виберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть структури, які беруть участь у процесі потовщення кісток людини:
а) окістя; б) компактна речовина; в) губчаста речовина; г) жовтий кістковий
мозок.
2. Укажіть, за рахунок чого відбувається ріст трубчастих кісток у довжину:
а) окістя; б) охрястя; в) губчастої речовини; г) прошарків хрящової тканини між
тілом та головками кістки.
3. Укажіть тип кісток, до якого належать плечові та стегнові кістки: а)
трубчасті довгі; б) трубчасті короткі; в) губчасті; г) змішані.
Домашинє завдання: прочитати параграф 29, виконати тести.
Тема урока: Будова і функції скелетних м’язів
Цілі урока: Познайомитись з будовою та
механізмом роботи м’язів.
Тип урока: поточний.
1.Сприймання та засвоювання нового матеріалу. Проглянути відео матеріал.
2.Опонувати конспект уроку
М’язи – це активна підсистема опорно-рухової системи.
В організмі людини є три види м’язової тканини:
1.
поперечно-смугаста скелетна (посмугована);
2.
поперечно-смугаста серцева;
3.
гладенька (непосмугована);
Особливості будови та функції посмугованих (скелетних) м’язів.
- посмугованої
м’язової тканини (формує скоротливу частину – тіло м’яза або м’язове
черевце);
- Сполучної
тканини (формує нескоротливу частину – сухожилля та оболонки і фасції
м’яза);
- Нервової
тканини (чутливі нервові закінчення)
- Кровоносних
судин, котрі кровопостачають м’яз.
Скелетний м’яз, складається з м’язових клітин (міоцитів) або
м’язових волокон;
Зовні вкриті сарколемою (сполучна тканина).
Волокно має велику кількість міофібрил – м’язових
ниток (скорочувальні волоконця).
У клітинах м’яза є величезні запаси глікогену. Вони потрібні йому
як джерело енергії під час скорочення, а організм може використати ці запаси у
надзвичайних ситуаціях. Оскільки робота м’язової клітини дуже напружена і
Роль нервової та гуморальної системи у регуляції діяльності
м’язів.
Скорочення спричиняють нервові імпульси, що
надходять руховими нервами з ЦНС – зі спинного та головного мозку і мозочка.
Чим інтенсивніше збудження рухових нервів, тим сильніше скороченняПід час
скорочення м’яза не вся хімічна енергія переходить у механічну, частина її
виділяється у вигляді тепла і йде на зігрівання організму. Тому, коли людина
працює фізично, їй стає гаряче.
Робота м’язів. Статистична і динамічна робота м’язів, їх
втомлюваність та її фізіологічні причини.
Під час скорочення м’язи здатні виконувати механічну роботу.
Величезна робота м’яза (А) визначається добутком сили (Р) на відстань (S), на
яку дана сила перемістить
Роботу м’язів поділяють на статичну і динамічну:
- статична (утримання вантажу, пози) – м’язи при цьому
знаходяться в тривалій напрузі, але не змінюють свого положення в просторі.
- динамічна (біг. Їзда на велосипеді) – м’язи при цьому
по черзі скорочуються і розслаблюються, тобто здійснюється їхнє переміщення. Ця
робота менше втомлива.
Тривала безперервна робота викликає поступове зниження
працездатності – втому.
Втома розвивається тим швидше, чим більша нагрузка на м’язи і
частіше їх скорочення. Це закономірний результат попередньої роботи, вона
запобігає надмірному виснаженню.
Причини стомлення м’язів.
1.Нервово-м’язовий синапс, по якому збудження передається з нерва
на м’яз, стомлюється раніше, ніж м’язові волокна.
2.Накопичення в м’язі недоокислених продуктів розпаду (молочної
кислоти) внаслідок нестачі кисню, а також використання в ньому енергетичних
запасів, (нестача О2 в органі – гіпоксія).
М’язи, які спільно діють в однаковому напрямку, називають
синергістами (від грец. synergos [синергос] — той, що діє разом);
М’язи, що, скорочуючись, спричиняють протилежні рухи, — антагоністами (від грец. antagonistes [антагоністес] — супротивник, суперник).
Приклад синергістів — жувальні м’язи, які за одночасного скорочення з обох боків змикають щелепи, допомагаючи один одному. Антагоністи — це двоголовий і триголовий м’язи плеча. Перший згинає руку в ліктьовому суглобі, другий — розгинає її.
Види м’язів. Групи м’язів: голови, шиї, тулуба, кінцівок та їх поясів
Немає коментарів:
Дописати коментар